Dalslandfishing

Laxtrolling på vänern med fiskeguide Tommy Nerstrand

Arkiv

Wolfgang – en stamkund från förr gästade båten idag!

Ja sist när Wolfgang var med i båten fick vi bl.a. en mås…! Det är nog över 10 år sedan nu. Kul att återse en gammal stamgäst i båten! Idag fick han först drilla en ”metergädda” och strax senare en fin öring på 76 cm som fick följa med hem.

Hyfsat väder idag men vi startade i grått och lite dimmigt väder.

På torsdag är vi igång igen men då kanske vi väljer en annan sjö och ett annat fiske….vädret avgör!

Over & Out! / Tommy

Två granna fiskar på kort premiärfiske!

Torsdagens resultat blev långt bättre än jag räknat med! Huvudskälet till fisket var att testa så att alla grejer fungerade inför säsongstarten nästa vecka. Förra höstens testtur slutade med att ett av hjulen på trailern lossnade FYRA GÅNGER innan jag kom hem till Bengtsfors… Tack vare assistans av Martin kunde jag få hem trailer och båt för reparation… Så inför torsdagens testfiske så var förhoppningarna allt annat än höga…!

Satte i grejerna runt 12-snåret. Konstaterar 12,2 grader i ytvattnet. 40 minuter senare ringer min kollega Petter och då har jag endast hunnit hälla upp en kopp kaffe. När vi pratar på telefon så hör jag ett bekant läte…! Ett djupriggspö niger sig bakåt och rullen skriker!!! Efter fin fight och lite halvtur i håvningen ligger det en grann lax på durken på ca 6 kg! Vilken start!

Lite senare på exakt samma ställe så hugger det igen på samma spö och samma djup! En liknande drillning resulterar i en öring på 6,4 kg! ”Bulls eye”! Därefter plockar jag upp grejerna och åker iland. Drygt tre timmars fiske och två granna fiskar får summeras med BRA FISKE!

Man ska dock inte dra för stora växlar för fisket totalt. Det gäller som alltid att komma i rätt tidpunkt, på rätt plats, med rätt beten osv…

Nästa vecka startar körningarna på Vänern och sjöarna. Vi får se hur det går då!

Till Er som ännu inte bokat in höstens laxfiske finns lediga dagar kvar i kalendern! Välkomna att boka!

Over & Out! / Tommy 0708-807222

Senhöstens säsong för Laxtrolling närmar sig!

Nu kommer det allt fler telefonsamtal och förfrågningar via mail inför den stundande höstsäsongen! Som vanligt så räknar vi med att vattentempen inte når ner till ca 10 grader i ytan förrän runt månadsskiftet oktober-november. Det är då fisket börjar!

En av våra stamgäster Lena med vacker Vänerlax!

Förra årets höstsäsong var inte särskilt bra när man summerar fisket runt hela sjön. Vi hoppas att kommande säsong visar bättre fiske med granna laxar och öringar uppemot 7, 8 eller kanske närmare 10-kilosstrecket! Kanske blir det DU som fångar en sådan?!

Vi kommer som tidigare utgå från våra favorithamnar Sunnanå och Tössebäcken. Vilket vi väljer beror på var fisket är bäst för tillfället och vindförhållanden. Vissa dagar kanske vi väljer att fresta laxarna i våra större sjöar i norra Dalsland. Där finns samma arter som i Vänern och vi fiskar på samma sätt. Enda skillnaden är att vi får mer vindskyddade vatten!

Nu under hösten guidar jag ca 3 vardagar/vecka. Övriga dagar i veckan jobbar jag för att förbättra laxfisket i Vänern via Projekt Lax i Vänern! (Helgdagarna ägnar jag åt båtunderhåll, familj och fritid!)

Priset är 2100 kr/pers./dag. Mer info här>>>

Hör av er så bokar vi in en dag som passar i almanackan!

Fiskeguide Tommy Nerstrand, tel. 0708-807222 eller via mail.
20 years as prof. guide / 1998-2018

Nu tar vi ett sommaruppehåll i de guidade turerna!

Jag hoppas alla fått njuta av den fantastiska sommarperiod vi haft! Rekordvärme och massor av tillfällen till sköna dagar på sjön.

Jag tar nu ett uppehåll i de guidade turerna (förutom någon tur som redan är bokad!) Nu blir det jobb för projekt Lax i Vänern istället under resterande del av juni och framåt sensommaren. Lite semester blir det också däremellan!

Boka höstens laxtrolling på Vänern!
Höstsäsongen startar i månadsskiftet okt-nov och håller på fram till jul. Jag kommer köra ca 3 dagar/vecka och endast vardagar. Övriga dagar kommer jag jobba för projekt Lax i Vänern. Vi vill ju alla att laxfisket ska bli ännu bättre i Vänern och då gäller det att vi kraftsamlar tillsammans! Läs mer på länken ovan! Boka via vårt formulär eller skicka ett mail på info(at)dalslandfishing.com.

Priset är 2100 kr/pers och jag vill ha minst 3 pers ELLER 6300 SEK för att bokningen ska vara klar. Varma goa flytoverfaller ingår och finns ombord samt en varm och go kabin som värms upp av en Webasto dieselvärmare! All fiskeutrustning finns ombord.

Trolling med tacklad betesfisk!
Du som trollat en del men ännu inte lärt dig hur trolling med tacklad betesfisk fungerar tycker jag ska boka en tur i höst! Du kommer garanterat få mer fisk efter detta!

Ha det skönt i sommarvärmen så syns vi framåt hösten!

Hälsningar Fiskeguide Tommy Nerstrand

Två fina dagar på Stora Lee i Norge!

Den Norska delen av Stora Lee har sedan flera år ett trollingkort! En sjö som erbjuder chans på stor öring och tidigare utsatta Vänerlaxar! Lite röding ska också finnas! Vi spände bågen med att tackla spöna för ”blankfisk” men några öringar eller laxar blev det inte denna gång!

Gäddorna var däremot på hugget. Vi lurade 13-15 gäddor som ville bita på våra små löjor. Några löjtackel fattigare blev jag också…! Denna sjö är mäktig! Man fiskar på vatten med djup som ligger kring 80 – 100 m under båten. Branta skogssluttningar ner mot vattnet och nästan inga spår av hus. Den här sjön har en jättepotential som öringvatten OM fiskerättsägare och kommuner skulle göra en gemensam satsning!

Jag Tackar Hans-Martin för bokningen och Trond & Håkon för ”tiptop-sällskap” under två fantastiska dagar på Världens vackraste sjö!

Over & Out! / Tommy

17 personer från Unionen fiskade regnbågsöring!

Ett härligt gäng med stor entusiasm och fiskelust anlände i en buss! Unionen hade arrangerat en ”hemlig” personalresa och nu skulle det fiskas regnbågsöring…!

När jag någon enstaka gång tidigare haft så här stora grupper så hyr jag in någon mer som hjälper mig. Denna gång var det Mikael som fick hoppa in och vara ”allt-i-allo”. D.v.s. grillmästare, guideassistent och transportör med 4-hjuling + vagn.

Alla fick inte fisk men flera av de som var mest trägna fick till slut utdelning!

Ett härligt och glatt gäng med många goa skratt och dråpligheter förgyllde dagen! Efter fisket skulle de vidare till nästa ”hemliga” äventyr…!

Jag Tackar bussbolaget för bokningen och hälsar Unionen välkomna åter och Tackar samtidigt Mikael för ovärderlig assistans!

Trägen vinner…!

Teamwork!

Dagens största? Catch & Release!

Nöjd fiskare!

Kanske dagens största…!? Ca 3 kg!

Tålamod är fiskaren bästa vän…

Stolt fiskare!

Stor regnbågsöring!

Mikael körde ”vildmarkstransporten” till och från fisket!

Sjöarna levererar trots bleke, frömjöl och 22 grader i vattnet…

Stekhett väder och totalt vindstilla med massor av pollen i vattnet skapade ingen optimism men vi lurade ett par granna öringar ändå + en skaplig gädda!

Mikael från Färgelanda hade bokat in ett kombofiske i sjöarna med sin son. Vi siktade in oss på gädda + öring. Gäddorna var inte stöten alls men vi lyckades lura två fina öringar varav den ena drog till rejält i ett av ytspöna! Utöver dagens fiskar på spöna så kunde vi se ca 15 fiskar som visade sig i ytan under dagen… Slöa och ointresserade!

Tusen Tack för en trevlig dag och välkomna åter till hösten!

Over & Out / Tommy

Succéfiske med stamgästen Martin med familj!

Fredagens fiske på Vänern var en ”fullträff”! Trots stökiga vindar på morgonen så gick vi ut med stöd av prognoser som alla pekade på ”avtagande vindar”. Så blev också fallet! Vinden avtog och fisket ”tilltog”!

Måsar som flaxade runt oss med jagande laxar och öringar i området gjorde att dagens fiskegäster fick uppleva TVÅ DUBBELHUGG och fem godkända laxfiskar! Den femte – en godkänd lax på närmare 5 kg släpptes åter i vattnet eftersom familjen redan var nöjda med antalet fiskar. En fisk bommades pga ett vajerlås som gick upp… Tråkigt men sådant händer. (guidens fel!)

Ville drog dagens största fisk – en öring på 6,4 kg som tog på ett ytspö i dagens första dubbelhugg! Frida drillade den andra fisken – en öring på ca 5,8 kg!

Tacklade löjor och skarpsill verkade gå bäst denna dag.

Martin är en av mina stamgäster i båten och har varit med sedan 2004…! Denna gången fick han med hela sin familj eftersom det var ett födelsedagsfirande som var anledningen till fisket!

Jag önskar er en skön sommar och välkomna åter!

Over & out! / Tommy

Hela familjen med kanonfångst!

Ville med öringen på 6,4 kg!

Tidigare stamgästen Felix från Tyskland hade denna gången med sin egen trollingbåt med lyckat resultat!

Thomas fick en grann öring i 50-årspresent!

Thomas & Thomas och Daniel äntrade båten i Sunnanå i måndags! Som vanligt var det solsken och lugna vindar som väntade oss ute på böljan…!

Födelsedags-Thomas fick dagens höjdare när en bastant öring högg en löja fiskad i ytan! Förutom detta så var dagen svårfiskad. Endast tre båtar ute och max en fisk per båt.