Dalslandfishing

Laxtrolling på vänern med fiskeguide Tommy Nerstrand

Arkiv

6/12 En kanonfin dag på Vänern med Erik och Claes!

Vindprognoserna var lite spretiga inför onsdagen men med fler prognosmakare som spådde snälla vindar än hårda tog jag modet till mig och satsade på Vänern! Vilken dag vi fick! Erik drog höstens största lax i båten! Vikt 7,1 kg!

Erik fick fiskedagen i födelsedagspresent från pappa Claes. En dag som blev toppen!

När fisket ”är som det är” just nu på Vänern så blir man extra glad som guide när vi hittar ett område med huggvillig fisk. Dagens största blev laxen på 7,1 kg och därefter en öring på 3,6 kg som högg inne i ett måsdyk! Vi hade dessutom två fina napp till! Bäst var det mitt på dagen.

Till Erik och Claes säger jag Välkomna till våren igen på nya äventyr.

Over & Out / Tommy

27/11 Feta öringar jagade nors i ytan!

Det känns väldigt kul att kunna lägga ut en bra fiskerapport denna hösten!

Hade med mig Linus och Johan (Östra Silen-fiskare!) och Anders från Vänersborg. Dessa tre hade tur att komma ut på rätt dag! Fint väder och några synliga öringar som jagade nors i ytan! Två av dom lyckades vi fånga. Linus drog dagens första som vägde 5,4 kg och var ”smällfet” av nors. Johan fick sitt livs fight och drog en öring som vägde ca 7 kg och fighten varade säkert bortåt 25 minuter innan jag kunde håva fisken! Vi hade även en gädda som gapade över löjan med avbiten lina som följd…

En bra dag som denna satt på sin plats efter allt dåligt höstfiske!

Over & out! / Tommy

Linus med praktöring på 5,4 kg!

Linus fightar fisk!

Johan med sin drömöring på 7 kg!

Vägning…7 kg prick!

Ingen fisk utan bananer i båten…!

25/11 Svårfiskat på sjöarna…

Hade med mig fordonsdesigners från Volvo Personvagnar under lördagen i båten!

Fisket var ”hopplöst dåligt” och vädret var mycket märkligt med både regn och åska i närheten… En lax nappade på morgonen och lyckades knycka löjan utan att fasta på kroken. Det var allt som hände… Mycket trevliga diskussioner i båten kring både fiske och design. McLay-båten fick mycket beröm för sitt utseende vilket jag tackar för! Vi kommer ta nya tag under våren med detta trevliga gäng!

För egen del så blir det nya tag på måndag!

Over & out! / Tommy

Så här ser en äkta fiskare ut! Med sydväst på huvudet är man beredd!

20-21/11 Två dagar på Vänern utan godkänd fisk…

Första dagen hade jag Bjarne från Norge med sin son i båten. Bra väder och inte ett hugg eller måsdyk förrän i slutet av dagen då vi hade två fiskar som högg men som vi tyvärr tappade båda två…

Andra dagen var det tidigare gästen Hans Wikström med gäster i båten. Denna dagen hittade vi ett måsdyk tillsammans med 7 andra båtar… Vi lyckades lura en fin vildöring i måsdyket som vi återutsatte. Fint hugg på ett ytspö! En till båt hade en vildlax tidigt på morgonen i samma område annars ingen mer fångst på alla båtar… När vi kom in till hamn så kom dock trollaren Lidberg in med en öring på 62 cm som mina fiskegäster fick av honom! Mycket uppskattat!

Fisket får summeras som fortsatt mycket dåligt på Vänern… Betesfisk saknas dock inte som ni ser på bilden nedan! ”Matbordet är dukat” men det är ingen som äter…

Over & out / Tommy

17-18/11 Dåligt fiske hösten 2017…

Hade mina norska stamgäster med i båten under två dagar utan en enda godkänd lax eller öring…

Fisket i Vänern är helt klart i en hopplös svacka p.g.a för lågt antal utsatta smolt i sjön under de sista åren. Tyvärr. Detta får konsekvenser för både fiskeguider med gäster samt all annan fisketurism kopplad till laxtrolling m.m.

Hur som helst var det som vanligt trevligt att se mina stamgäster från Oslo i båten även om vi inte kunde lura någon lax eller öring denna gång. Bilden får symbolisera våra två dagar. Tom ler dock i solskenet… Hoppas få se dom igen till våren…!

Bästa Hälsningar / Tommy

16/11 Laxtrolling med Caverion på sjöarna!

Två öringar och en lax i båten när Ulf bjöd in till fiske!

Johnny drog dagens första innan vi fått ut alla grejerna! En kanonfin öring som Johnny drillade hem galant. Vädret kunde vi inte klaga på heller. Solskensväder till en början och Ulf avslutade dagen med fin fight med en lax!

Tack för en bra dag och välkomna tillbaka i vår!

Over & out / Tommy

Ett nytt och spännande uppdrag åt Laxfond Vänern!

Som en del redan sett på bl.a. sociala medier så har jag fått ett mycket spännande uppdrag åt Laxfond Vänern!

Uppdraget är på ca 40% och under två år. Målet är att på olika sätt via insamlingar m.m. förbättra den ”pott” som används till utsättningar av laxsmolt i Vänern. Trenden på laxfisket har varit vikande under flera år pga färre utplanterade 2-åriga smolt direkt i sjön. Något som både jag, mina fiskegäster och alla andra trollingfiskare märkt av.

Sanningen är den att starten på nuvarande höstsäsong har varit allt annat än bra. Sanningen kan oftast endast sägas på ett enda sätt – nämligen precis som den är! Jag och mina guidekollegor runt sjön är helt beroende på att laxfisket fungerar i sjön. Alla övriga trollingfiskare som fiskar för nöjes skull bidrar också till olika intäkter runt sjön (inte minst i båt- och redskapsbranschen!) plus alla uthyrare av boende, restauranger och övrigt näringsliv!

Ett försämrat laxfiske får alltså långt vidare konsekvenser än att det ”bara rycker lite mindre i linorna”!

Jag ser fram emot mitt uppdrag och kommer göra allt jag kan inom ramen för projektet!

Over &Out / Tommy  (En press-info finns att ladda ner i sin helhet här!)

Sämre fiske och sjukhusbesök denna gången för Beyeler Brothers från Schweiz.

Ja laxfisket har varit betydligt sämre denna gången för mina stamgäster från Schweiz. Abborrefisket gick fint och en öring lurade vi upp på tisdagen. I övrigt väldigt lugnt med huggen. Som grädde på moset blev det ett sjukhusbesök också…

Laxfiskesäsongen på Vänern har haft en trög start! Inget undantag för mina stamgäster från Schweiz som varit med om verkliga kalasfisken förut! Nästa gång de kommer så blir det spinnfiske på abborre samt flugfiskekurs!

Trots sämre fiske och en massa annan otur så har vi haft många skratt och trevliga stunder i båten. Vi får ta nya tag nästa gång!

Thank you Alfred & Hermann – see you in june next year!

Over & Out / Tommy

4/11: Svårfiskat men vi är nöjda med två fina öringar!

Det är som ofta väldigt små marginaler på laxtrolling…!

Idag fick vi tre chanser och vi förvaltade två av tre! Två fina öringar varav en som vi kunde behålla. Den fisken högg när vi hade knappt 10 minuter kvar att fiska 🙂 Lite typiskt och väldigt kul när vi får lön för nedlagt arbete! Vi tappade tyvärr också en fisk som kändes mycket intressant och som högg på ett djupriggspö så det ”sjöng i vajern”!

Tusen Tack till Frode och gänget och jag ser fram emot att möta er igen till våren!